Door Quincy van den Berg op 29 november 2020

Moties in november

In november hebben we als Partij van de Arbeid en ook samen met andere politieke partijen moties ingediend en ondertekend. Onderstaand een overzicht van de aangenomen moties van afgelopen maand:

Motie 2020-120M PvdA Voor een eerlijke stad

In deze motie verzoeken wij het college binnen het lopende onderzoek naar sociale ongelijkheid in Amersfoort ook de invloed van de coronacrisis toe te voegen. Klik hier voor de tekst van de motie “Voor een eerlijke stad”.

Motie 2020-135M LEeS samen bereik je meer

Samen met GroenLinks, D66, Denk, CDA Amersfoort en de Christenunie hebben wij het college verzocht de voorstellen die gepubliceerd zijn in een raadsinformatiebrief als ‘verkeerskundige voorstudie’ te bestempelen. We verzoeken om een breder onderzoek waarbij ook gekeken wordt naar de ontsluiting van het gehele gebied. Onder dit gebied vallen Langs Eem en Spoor, de Nieuwe Poort en het Soesterkwartier. LEeS in de titel van de motie staat dan ook voor Langs Eem en Spoor. Hierbij moet niet alleen naar het verkeerseffect gekeken worden. Een belangrijk uitgangspunt is dat er ook gekeken wordt naar de effecten op het gebied van leefbaarheid, woonkwaliteit groen en veiligheid voor fietsers en voetgangers. Klik hier voor de tekst van de motie “Samen bereik je meer”.

Motie 2020-136M Geen nieuwe doorsnijding van de Groengordel

Samen met GroenLinks, D66, DENK en CDA hebben wij het college verzocht om in de plannen voor de veilige verkeersdoorstroming van de Nieuwe Poort  de Groengordel niet te doorsnijden. Deze optie moet wat ons betreft uitgesloten worden. Wij gaven dit in juli ook al aan, wij zijn geen voorstander van een dergelijke optie. Zie ook ons eerdere artikel: Rood licht tegen huidig plan autoweg groengordel. Wil je de tekst van de motie “Geen nieuwe doorsnijding van de Groengordel” lezen, klik dan hier.

Motie 2020-145M Liendert

Samen met het CDA, ChristenUnie, VVD, GroenLinks en D66 hebben wij een motie ingediend waarin we het college verzoeken met de bezorgde inwoners van Liendert in gesprek te gaan. De afgelopen twee jaar zijn er bepaalde procedures rondom de Zangvogelweg weliswaar conform wet en regelgeving doorlopen. Het gaat om de plannen voor de bouw van woontorens aan de Zangvogelweg (140) in Liendert. Door de woningbehoefte in Amersfoort is de bouw van 165 appartementen, waarvan 35% in de sociale sector, belangrijk.

Inwoners van Liendert vrezen voor teveel schaduwwerking van de nieuwe hoogbouw. In Liendert wordt de huidige woningdruk al als hoog ervaren, ditzelfde geldt voor de parkeerdruk. Een deel van deze kritiek hebben de inwoners eerder geuit, namelijk bij de bouw van het voormalig zwembad in Liendert. De participatie wordt dan ook als gebrekkig ervaren.

In de motie verzoeken we het college om op korte termijn met de bezorgde inwoners van Liendert in gesprek te gaan. Maar we verzoeken ook om met een brede vertegenwoordiging van de raad te verkennen wat verborgen verbeterpunten zijn. De verkeersontsluiting, de parkeerdruk en de vaker genoemde sociale onveiligheid moeten daarbij expliciet aan bod komen.

De volledige tekst van motie “Liendert” kan je hier bekijken.

Tijdens deze ronde vraagt raadslid Rob Smulders nogmaals aandacht voor participatie, “Starten voor de start”.

Quincy van den Berg

Elke inwoner van Amersfoort gun ik een veilige (woon)omgeving waar je je thuis voelt. Naast mijn werk als business consultant zet ik mij daarom in als fractiemedewerker en campagnecoördinator voor de Partij van de Arbeid in Amersfoort. Samen met de fractie wil ik mij inzetten voor u en andere inwoners van Amersfoort. Ik ben Quincy

Meer over Quincy van den Berg