Rachida stelt feitelijke vragen over jongeren, veiligheid en ondersteuning

10 april 2024

Rachida Issaoui heeft feitelijk vragen ingediend over jongeren, veiligheid en ondersteuning.

Servicewinkels
Recent woonde Rachida een congres bij in Arnhem en hier werd het servicepunt The Point gepresenteerd aan de congresleden. The Point combineert veelgevraagde services en diensten op een plek in winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem. Zo is er een informatiepunt waar je terecht kunt en zijn er andere diensten. The Point wordt beheerd door jongeren onder begeleiding van het jongerenwerk.

Vraag:
Is er in de gemeente Amersfoort een soortgelijke servicewinkel? Waar jongeren service/ ondersteuning bieden aan o.a. ouderen?

Weten hoe dit in Presikhaaf werkt? Lees hier meer: Welkom bij The Point (presikhaaf.nl)

Max Mobiel
De dienst die ook wordt aangeboden vanuit servicepunt The Point, is de Max Mobiel. De Max Mobiel is een dienst waarbij mensen met een mobiliteitsbeperking die in de wijk wonen voor slechts 1 euro per rit o.a. van en naar het winkelcentrum gebracht kunnen worden. Het tarief geldt ook voor andere ritten in de wijk.

Vraag:
Bestaat er al een soortgelijk initiatief in de gemeente Amersfoort?

Weten hoe de Max Mobiel werkt? Lees hier meer: Max Mobiel (presikhaaf.nl)

Straatcoaches
Straatcoaches zijn coaches die risicogroepen (jongeren) beter begeleiden. De straatcoaches zijn begaan met de jongeren in de wijk en helpen hen als ‘grote broer’ om op het rechte pad te blijven of te komen.

Vraag:
Bestaan er straatcoaches binnen de gemeente Amersfoort? Zo ja, in welke wijken? Indien er in het verleden straatcoaches zijn geweest, wat is de reden geweest dat dit initiatief is gestopt?

Schoolveiligheidsplan
Rachida heeft ook gehoord dat er op sommige scholen schoolveiligheidsplannen zijn. Een schoolveiligheidsplan heeft vooral betrekking op de thema’s agressie, geweld, seksuele intimidatie en discriminatie.

Vraag:
Hoe komt een schoolveiligheidsplan op maat (middelbare school) tot stand en welke rol heeft de gemeente?
Wie helpen de scholen voor het borgen en uitvoering van het schoolveiligheidsplan.
Hoe worden risicojongeren (ondermijnende criminaliteit) begeleid vanuit school?
Werken middelbare scholen samen in de aanpak van ondermijnende criminaliteit en zo ja? Hoe werken ze samen?
Bestaat er een kernteam en zo ja, wie werken samen in dit kernteam?