Wonen is niet alleen wonen

Door Jan-Herman Koller op 13 maart 2022

Nederland staat voor een grote uitdaging. Hoe geef je ruimte aan zo veel vluchtelingen die niet het plan hebben om te blijven? Hoe bereid en land, stad, wijk zich voor op deze nieuwe gezichten. Het verlies van de eigenheid van de wijk of buurt ligt daarmee onder een vergrootglas. We willen allemaal dat Amersfoort zijn eigen waarden behoud.

Met dit probleem worstelt Amersfoort al sinds ze in de jaren 80 is uitgeroepen tot groeistad.

Wij zijn zo explosief gegroeid in noordelijke wijken dat we de koppeling naar het centrum soms zijn vergeten.

In ons programma koppelen we daarom ook wonen aan andere thema’s. Thema’s als leefbaarheid, bereikbaarheid en duurzaamheid. Wonen doe je namelijk niet alleen, niet alleen met je buren maar ook met de ondernemer die in je winkelstraat zit. De kinderen die op het pleintje voor je huis aan het voetballen zijn. De ouders met kinderwagen die door je buurtpark aan het lopen zijn. Al deze gebruikers van de openbare ruimte zal je moeten betrekken bij de plannen die je hebt. Of het nu gaat om hoogbouw of de groenvoorziening ook jij vindt daar wat van. Dat maakt ook dat je niet allen voor de start met mensen in gesprek moet gaan, maar ook tijdens de uitvoering.

Eerder gaf ik aan dat we soms de koppeling tussen het historische centrum en de noordelijke wijken soms kwijt zijn. Laten we daarom ervoor zorgen dat gemeenteambtenaren ook in de wijken vindbaar zijn. Zij kunnen in de buurthuizen, ontmoetingscentra en de informatie winkels van indebuurt033 werken. Daar zorgen ze voor een prima plek waar men straks niet alleen plannen, voor de wijk waar je woont, kan vinden maar ook een paspoort of rijbewijs kan ophalen. Net als bij de supermarkt om de hoek.

Jan-Herman Koller

Hallo, ik ben Jan-Herman Koller en ben kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezing van 2022. Als geboren en getogen Amersfoorter heb ik onze mooie stad zien groeien van een randgemeente naar een grote stad die impact heeft in de regio. Met wortels in het oude deel van de stad, kijk ik uit naar de nieuwe ontwikkelingen. Waarbij

Meer over Jan-Herman Koller