Schriftelijke vragen over cultuursensitieve zorg migrantenouderen

14 juli 2023

De PvdA kreeg een aantal signalen binnen over een tekort aan cultuur sensitieve zorg in onze gemeente. Uit de signalen die wij binnenkregen bleek dat deze zorg ontbreekt of dat er een tekort aan is. Ook hebben we vernomen dat migrantenouderen vereenzamen.

Wat is Cultuur Senisitieve zorg?

Mensen met een migratieachtergrond gaan vaak anders om met ziekte en zorg dan autochtone Nederlanders. Dat vraagt om extra aandacht en zorgvuldige communicatie: cultuur sensitieve zorg. Er komen steeds meer ouderen met een migratieachtergrond in de ouderenzorg terecht. Dat betekent dat cultuur sensitieve zorg steeds belangrijker wordt.

Het blijkt ook dat migrantenouderen nog onvoldoende aansluiting vinden binnen het aanbod van de sociale kaart van Amersfoort voor ouderen. Het stimuleren van een sterk en gevarieerd sociaal netwerk is essentieel om vereenzaming te voorkomen. Een goed sociaal netwerk zorgt voor grote zelfredzaamheid en is voor veel mensen van grote waarde.

Welke vragen zijn er gesteld?

1. Herkent het college dat het ontbreekt/ er een tekort is aan cultuur sensitieve zorg binnen de gemeente Amersfoort?
  2. Zo ja? Wat doet het college om deze doelgroep te voorzien van de juiste zorg?
  3. Herkent het college dat genoemde doelgroep nog niet voldoende participeert bij het aanbod van de sociale kaart van Amersfoort?
  4. Herkent het college dat deze doelgroep vereenzaamt en geïsoleerd leeft?

Klik hier om het originele document met vragen te openen.

Beantwoording schriftelijke vragen 2023-061 PvdA Cultuursensitieve zorg migrantenouderen