Het groot Amersfoorts lijsttrekkersdebat op 14 maart in het Eemhuis

19 maart 2018

Woensdag 14 maart was in een vol Eemhuis het grootste debat van deze gemeenteraadsverkiezingen. Het was enorm druk en er hing spanning in de lucht. Er hing voor de politieke partijen veel af van dit debat. De zwevende kiezers moesten worden overtuigd. In een aantal rondes moesten twee of drie lijsttrekkers, aan de hand van een aantal stellingen, een korte inleiding houden. Daarna werd vier minuten met elkaar in debat gegaan en de daarop volgende tien minuten konden alle lijsttrekkers hun mening geven. Kijk hier voor het fotoverslag

Lijsttrekker Grace Tanamal was samen met Roel Mulder van Partij Actief en Hans van Wegen van Burger Partij Amersfoort (BPA) als eerste aan de beurt. De stelling luidde: “het is goed dat Amersfoort veel geld investeert in grote projecten”

Project is een breed begrip en Grace Tanamal heeft ervoor gekozen om de decentralisatie van de zorg als project neer te zetten en daar een inleiding over te houden. Er gaat in het zorgdomein 250 miljoen om en Grace staat voor een PvdA met goede zorg dichtbij. Dat betekent in de wijk, voor ouderen en gehandicapten en geen kind dat zonder ontbijt naar school mag.  De heren van de oppositie spuwden hun gal  over al die, in hun ogen, onnodige grote projecten zoals het  Eemhuis en de Kersenbaan en de Westelijke ontsluiting. Grace zat er scherp in. Achteraf en zelfs zaterdag op straat kwamen mensen vertellen dat ze het fantastisch vonden dat wij het hadden over zaken die mensen direct raken  en niet over stenen en gebouwen.