Door Harun Keskin op 11 januari 2021

Schriftelijke vragen over banenafspraak arbeidsbeperkten

Harun Keskin (fractievoorzitter) heeft schriftelijke vragen gesteld aan  het college over de realisatie van banen voor arbeidsbeperkten in Amersfoort. Onlangs erkende het ministerie van Sociale Zaken dat de banenafspraak uit 2013 is mislukt. Van de beoogde 125.000 extra banen in 2025, zijn er momenteel maar 58.000 gerealiseerd en is de verwachting dat in 2025 er maximaal 92.610 zijn gerealiseerd. Andere bronnen geven aan dat het aantal daadwerkelijk gerealiseerde banen nog lager ligt.

Wij vragen het college of zij het ermee eens is dat we er alles aan moeten doen om zoveel mogelijk arbeidsbeperkten aan het werk te helpen. Hoeveel banen zijn er in Amersfoort voor arbeidsbeperkten gerealiseerd sinds 2013? Ook wil de PvdA weten of dit aantal overeenkomt met het aantal volgens de sociale werkplaats. Wat is de Amersfoortse onderverdeling in de aantal banen die gerealiseerd zijn door het bedrijfsleven en door de (semi) overheid?

Een andere vraag gaat over het verwacht aantal gerealiseerde banen voor arbeidsbeperkten in 2025. Welke activiteiten onderneemt het College om dit aantal te behalen. Daarnaast worden er cijfers opgevraagd over de huidige stand van zaken. Hoeveel arbeidsbeperkten hebben er sinds Corona hun baan verloren en hoeveel personen uit Amersfoort komen voor in het doelgroepenregister van het UWV?

Klik hier om ingediende schriftelijke vragen te bekijken.

Harun Keskin

Als sociaal-democraat zet ik mij in voor gelijke kansen voor iedereen. Een inclusieve samenleving waarin je jezelf kunt ontwikkelen en een bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Een overheid die er is voor mensen die door een moeilijke periode gaan, waarbij zij benaderd worden vanuit vertrouwen, niet vanuit wantrouwen. De juiste zorg voor hen die

Meer over Harun Keskin