Veilige wijken in Amersfoort

Door Bert Veenstra op 6 maart 2022

Amersfoort is een prachtige stad om in te wonen, te werken en te leven maar niet iedere wijk is even veilig. In sommige wijken hebben mensen een lager inkomen, zwaardere werkomstandigheden, een leven met meer stress. Mensen hebben dan een uitlaatklep nodig zeker als ze ook nog eens kansarm zijn en geen baan hebben. Dat leidt nog wel eens tot overlast. De Partij van de Arbeid ziet dat en wil daar veel meer aandacht voor. We streven naar een aanpak langs verschillende lijnen:

• We willen de menselijke maat terug in de achterblijvende woonwijken, de leefbaarheid verbeteren door meer ruimte te maken voor lopen, fietsen en groen. En daar ook gewoon geld voor vrijmaken.
  • Mooie, toegankelijke winkelgebieden met aantrekkelijke looproutes en minder geparkeerde auto’s in het zicht. In de wijken rijden auto’s maximaal 30 km/h zodat het aantal verkeersslachtoffers wordt geminimaliseerd. Kinderen veilig op straat.
  • En we willen de bestaanszekerheid van mensen verbeteren, minder armoede maar een fatsoenlijk inkomen. En mensen hulp en zorg bieden die dat nodig hebben.
  • Mensen moeten bij vragen en zorgen de gemeente beter weten te vinden, ook in wijken en buurten. Er moet meer aandacht komen voor jongeren in Amersfoort. Op gebied van cultuur maar ook voor sport.
  • We gaan snel meer woningen bouwen om de wachtlijsten terug te dringen. Mensen hebben recht op een betaalbaar huis. Vooral willen we bouwen voor lagere en middeninkomens.
  • Ondanks de lage werkloosheidscijfers blijven er nog altijd mensen aan de kant. Daarvoor wil de PvdA banen scheppen, de basisbaan. Een vaste baan met een gegarandeerd minimum inkomen voor langdurig werklozen en mensen in de bijstand.

Veel mensen hebben het moeilijk in onze Amersfoortse wijken. Voor die mensen komen wij op, de ongelijkheid wordt groter en dat is niet goed. Waar de PvdA voor staat is de menselijke maat!

Steun ons op 16 maart bij de verkiezingen voor de gemeenteraad.

Bert Veenstra

Mijn motivatie voor het raadslidmaatschap is mijn onophoudelijke inzet voor rechtvaardigheid in onze samenleving en de strijd tegen ongelijkheid. Ik wil bijdragen aan een PvdA die weer leidend kan zijn in de lokale Amersfoortse politiek. Samen met u de idealen van de PvdA realiseren, met ons mooie programma waarin de menselijke maat voorop staat. Ik

Meer over Bert Veenstra