Geen Utrechter zonder openbaar vervoer: dit beloofde het College van Gedeputeerde Staten bij de laatste Europese aanbesteding van het streekvervoer voor de provincie Utrecht. Met mooie woorden werd toegezegd dat het openbaar vervoer voor iedereen binnen handbereik moet zijn. Syntus, de nieuwe aanbieder van het busvervoer in onze provincie, zorgde inderdaad voor innovatie, zoals wifi op alle bussen. Toch kregen wij ook te maken ontevreden buschauffeurs en geschrapte buslijnen..
Syntus kan namelijk tussentijds dienstregelingen wijzigen als dat meer winst oplevert onder het mom van ‘vraaggericht OV’. Routes waar volgens de vervoerder weinig reizigers instappen kunnen worden geschrapt.
Niet voor niets kwamen de inwoners van Leusden in opstand tegen het opheffen van hun buslijn. En ondanks honderden handtekeningen in bijvoorbeeld de Utrechtse wijk Hoograven en de gemeente De Ronde Venen komen afgeschafte lijnen niet terug, of staan haltes voortaan langs de snelweg in plaats van in het dorp. Dat ouderen of mensen met een beperking daardoor niet meer de bus kunnen pakken is niet belangrijk.
Ook de Utrechtse buschauffeurs kwamen er bekaaid van af. Zij waren oververmoeid, kregen slecht betaald en hadden zelfs geen tijd voor een toiletbezoek onder werktijd. De stakingen van afgelopen jaar maakten pijnlijk duidelijk dat de arbeidsomstandigheden in het streekvervoer te wensen overlieten. Die situatie is nauwelijks verbeterd.
Dit alles is de keuze van de provincie waarbij de Europese aanbestedingsprocedures voor het openbaar vervoer een wedstrijd zijn geworden. Om als opdrachtnemer de aanbesteding te ‘winnen’ moet men op elk vlak de beste optie zijn, dus ook qua kostprijs. De provincie wil het liefst samenwerken met een vervoersmaatschappij waarbij het personeel het vaakst inzetbaar is, de langste reizen wil maken, het meest stipt is, ‘onrendabele lijnen’ verdwijnen en daarmee zo min mogelijk kost. Dit is niet een opdracht vanuit Brussel, maar een keuze van de provincie Utrecht.
Neem het OV weer in eigen hand
Wij kiezen daarom voor een andere oplossing, namelijk het OV-bureau naar voorbeeld van Groningen en Drenthe. Daarmee wordt het openbaar vervoer niet meer gedreven door commerciële belangen van een marktpartij, maar beslist Provinciale Staten over de betaalbaarheid en bereikbaarheid van het openbaar vervoer en kan het net als in de regio’s Amsterdam, Rotterdam en Den Haag meer dan anders sturen op fatsoenlijke arbeidsomstandigheden voor buschauffeurs. Kortom: met de komst van het OV-bureau kan onze provincie beter laten zien dat het de kwaliteit van het openbaar vervoer, voor haar inwoners en voor de buschauffeurs, voorop staat!
Agnes Jongerius, Europarlementariër voor de PvdA en Utrechtse
Rob van Muilekom en Julie d’ Hondt, lijsttrekker en kandidaat Provinciale Staten voor de PvdA