Voor zowel Niels als Quincy is het de derde keer dat ze campagneleider zijn voor hun partij tijdens verkiezingen. Dat ze wederom zoveel van hun vrije tijd steken in een campagne, heeft een simpele reden: het is de moeite waard om samen ergens voor te strijden. “Samen je idealen nastreven en je daarvoor inzetten.” Oftewel: ‘Samen kan het’, zoals ook de campagne slogan luidt.

Wat er anders wordt, als GroenLinks-PvdA de grootste wordt? “Veel!” verwacht Niels. “Te lang zijn er partijen aan de macht geweest die het leven van hardwerkende mensen moeilijker maakten, de natuur hebben uitgehold en hebben toegelaten dat bedrijven onze lucht vervuilen. Dat wordt alleen anders als GroenLinks-PvdA de grootste is.” De grootste, want anders lijkt het er op dat het weer een plek in de opisitie wordt, zonder de macht die nodig is om dingen écht te veranderen.

ENERGIE

Deze campagne bruist; het enthousiasme en de energie zijn voelbaar. Quincy: ‘’In 2021 gingen we de strijd aan zoals we hem altijd aangegaan zijn, maar dit jaar is er meer een idee van ‘we gaan er iets bijzonders van maken.’’’ En dat heeft natuurlijk alles te maken met de kans om, dankzij de samenwerking, de grootste partij te worden. Een vooruitzicht dat trouwens de afgelopen maanden ook tientallen Amersfoorters heeft bewogen om zich aan te melden als lid of als vrijwilliger.

Terug naar de samenwerking. Even voelde die wat onwennig; want ja, vroeger was die ander van de partij waar je van hoopte te winnen. Maar toen ze gezamenlijk plannen begonnen te smeden, veranderde de sfeer snel. Inmiddels loopt de campagne soepel en is vergaderen niet meer nodig. En de samenwerking biedt veel voordelen: twee keer zo veel actieve leden en sympathisanten, het delen van de leidende rol en het benutten van de gezamenlijke campagne-ervaring en social media-accounts.

GESPREKKEN MET INWONERS

Leden van beide partijen zijn al sinds begin oktober met regelmaat op pad om in de verschillende wijken gesprekken te voeren met inwoners. Met kiezers die al vaker op een van deze partijen stemden en dat nu hopelijk wéér doen, maar ook met mensen die tot nu toe op een andere partij stemden. Deze treffen ze vooral in de zogenaamde ‘groeiwijken’.

Niels: “We beginnen meestal met de eenvoudige vraag: ‘Heeft u al nagedacht over uw stemkeuze?’ Die opent vaak de deur naar een gesprek over wat iemand echt belangrijk vindt.” Quincy: “Het draait om dialoog; het vinden van aanknopingspunten om het gesprek verder te verdiepen.” Iedere vrijwilliger heeft een eigen manier om in het gesprek iets te vertellen over de standpunten van de partijen. Één zinnetje dat hij opving spreekt Quincy erg aan: “Het gaat dit jaar echt om meer wij en minder ik. De afgelopen twaalf jaar hebben we heel erg gefocust op het individu en hoe word ik er beter van? Dit keer moeten we het met z’n allen doen.”

Dat is het streven. Of het gaat lukken om het roer om te gooien? “De peilingen zijn super spannend”, vindt Niels. “Alle hulp is nog welkom in deze laatste dagen!”

HELP JIJ FLYERS UIT TE DELEN OP HET STATION OF GESPREKKEN TE VOEREN MET MEDE-AMERSFOORTERS? MELD JE AAN VIA DEZE LINK.

WIL JE OP EEN ANDERE MANIER BIJDRAGEN AAN ONZE CAMPAGNE? KIJK DAN HIER.