Wij trekken onze steun in voor Westelijke Ontsluiting
De Partij van de Arbeid trekt haar steun in voor de aanleg van de Westelijke Ontsluiting. Sinds 2013 zijn wij kritisch geweest over dit plan. Dit maakte Rob Smulders in zijn statement tijdens De Ronde van 30 maart bekend: “Wij hebben altijd gezegd het moet betaalbaar en veiliger worden, inclusief meer leefbaarheid voor de wijk en extra groencompensatie voor de hoogstnoodzakelijke kap van bomen.”.
Concreet gezegd: Maximale kosten voor het gehele project Westelijke Ontsluiting zijn 68,3 miljoen euro. De veiligheid op en rond het spoor is essentieel, voornamelijk voor de voetgangers en fietsers. Leefbaarheid voor de wijk, maak daarom de Daam Fockemalaan autoluw. Er moet groencompensatie plaatsvinden, plant 750 bomen als extra compensatie voor de gekapte bomen.
Voor het compenseren van de gekapte bomen hebben wij in 2018 een motie ingediend. Elke gekapte boom moet met 125% gecompenseerd worden, mede om het asfalt te kunnen compenseren als een extra verharding. Concrete acties van het college voor deze aangenomen motie hebben wij tot op heden niet gezien.
Momenteel blijkt uit berichten van het college dat niet één variant om van de ene kant naar de andere kant van het spoor te komen ook maar haalbaar is binnen het budget van 68,3 miljoen. Enige optie waarbij dit kan is door de kosten buiten het budget van 68,3 miljoen euro te betalen met extra geld vanuit de provincie, Europa of ProRail zelf. Eventuele garantiestellingen met gelden van de provincie en gemeente worden indirect middels belastingen door onder andere de burger betaald.
De Partij van de Arbeid vindt dat deze gemeentegelden op dit moment echt elders nodig zijn. De druk op de zorg en ook de jeugdzorg is enorm hoog. We zien een flinke achterstand op het aantal beschikbare betaalbare woningen, sociale en middeldure huur en koop voor starters. We moeten aandacht besteden aan het klimaat, hiermee gaan ook kosten gepaard. Uiteraard leven we in een onzekere situatie door de coronapandemie, hoe de toekomst financieel verloopt is hierdoor ook onzeker.
Daarnaast lopen er nog grote projecten in Amersfoort: Een oplossing rond de Nieuwe Poort, waar de huidige verkeerssituatie bij het Eemplein deel van uit maakt. Maar ook het nieuwe Stadhuis dat gebouwd gaat worden. Het is allemaal nog niet zeker hoeveel welke kosten dat zijn, de enige zekerheid die we hebben: Het gaat echt geld kosten.
“Daarom vinden wij het als Partij van de Arbeid onverstandig van het college nu nog langer door te gaan met de aanleg van de westelijke ontsluiting. Liever zien wij een pas op de plaats of een eenvoudige passende ongelijkvloerse kruising om de veiligheid te garanderen. En dit tegen reële kosten, dus niet voor 68,3 miljoen dat bedoeld was voor de gehele aanleg van de Westelijke ontsluiting.”
We keken altijd kritisch naar de Westelijke Ontsluiting en hebben onder kritische voorwaarden ingestemd met de uitvoering hiervan in 2013. Nu blijkt dat het budget hoe dan ook wordt overschreden bij alle denkbare varianten. De leefbaarheid van de wijk komt niet ten goede. Daarnaast vindt er onvoldoende groencompensatie plaats. We zitten in een coronapandemie, hebben een tekort aan woningen, het klimaatprobleem moet aangepakt worden en Amersfoort heeft een aantal grote en kostbare projecten lopen. Met de huidige stand van zaken Westelijke Ontsluiting kan de Partij van de Arbeid niet akkoord gaan, om deze redenen besluit de Partij van de Arbeid fractie haar steun voor de Westelijke Ontsluiting niet langer te geven.