Samir Achbab van Stichting Civic begon de avond met een verhaal over het inburgeringsbeleid in Nederland. Hij vertelde dat de regels steeds strenger worden, maar dat dit niet altijd zorgt voor betere resultaten.

Daarna deelden Rachida Issaoui van de PvdA en Youssef El-Messaoudi van GroenLinks en  hun persoonlijke ervaringen. Ze vertelden hoe hun ouders moesten inburgeren toen ze naar Nederland kwamen, en hoe ze zelf ook hun plek moesten vinden in de samenleving. Het is belangrijk om het diversiteitsbeleid goed aan te sluiten bij de behoeften van de verschillende groepen, zoals de ouders van Rachida en Youssef. Maar hun verhalen lieten ook zien dat het niet alleen om beleid gaat, maar vooral om mensen die bereid zijn te helpen.

Uit de gesprekken met het publiek bleek dat meer bewustwording, ook bij de gemeente, kan helpen om inclusie in de stad te verbeteren. Het was een avond vol openhartige verhalen en goede gesprekken, die benadrukten hoe belangrijk het is om samen te werken aan een inclusieve samenleving.