Rachida stelt feitelijke vragen over jongeren, veiligheid en ondersteuning

10 april 2024

Rachida Issaoui heeft feitelijk vragen ingediend over jongeren, veiligheid en ondersteuning.

Servicewinkels
Recent woonde Rachida een congres bij in Arnhem en hier werd het servicepunt The Point gepresenteerd aan de congresleden. The Point combineert veelgevraagde services en diensten op een plek in winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem. Zo is er een informatiepunt waar je terecht kunt en zijn er andere diensten. The Point wordt beheerd door jongeren onder begeleiding van het jongerenwerk.

Vraag:
Is er in de gemeente Amersfoort een soortgelijke servicewinkel? Waar jongeren service/ ondersteuning bieden aan o.a. ouderen?

Weten hoe dit in Presikhaaf werkt? Lees hier meer: Welkom bij The Point (presikhaaf.nl)

Antwoord:
Een identiek initiatief als dat van de wijk Presikhaaf, waarbij een servicepunt wordt bemand door jongeren van een jongerenwerkorganisatie en studenten, hebben we niet in Amersfoort. In Amersfoort hebben wij dit op een andere wijze georganiseerd, waarmee we dezelfde doelen bereiken.

We bieden ondersteuning aan jongeren via het Jongeren Informatie Punt (JIP), waar we gratis advies, informatie en diverse activiteiten zoals workshops en sportevenementen aanbieden. Daarnaast hebben we de mobiele ontmoetingsplek van het JIP, een bus die diverse wijken bezoekt. Jongeren worden actief betrokken bij de organisatie van deze activiteiten; ze kunnen hun eigen ideeën inbrengen en zelfs financiële ondersteuning aanvragen voor hun initiatieven.  Tevens hebben we in Amersfoort vier Informatiewinkels verspreid door de stad in de wijken Kruiskamp, Soesterkwartier, Liendert en Kattenbroek/Vathorst. Deze worden bemenst door vrijwilligers onder begeleiding van een professional. Zij bieden hulp bij vragen over zorg, welzijn, wonen of financiën. Ook organiseren we Spreekuren Ontmoeten en Vrijwilligerswerk waar inwoners met hun vragen en ideeën terechtkunnen.

Max Mobiel
De dienst die ook wordt aangeboden vanuit servicepunt The Point, is de Max Mobiel. De Max Mobiel is een dienst waarbij mensen met een mobiliteitsbeperking die in de wijk wonen voor slechts 1 euro per rit o.a. van en naar het winkelcentrum gebracht kunnen worden. Het tarief geldt ook voor andere ritten in de wijk.

Vraag:
Bestaat er al een soortgelijk initiatief in de gemeente Amersfoort?

Weten hoe de Max Mobiel werkt? Lees hier meer: Max Mobiel (presikhaaf.nl)

Antwoord:
We hebben in Amersfoort niet een initiatief dat exact gelijk is aan Max Mobiel. We kennen in Amersfoort wel de Wijkmobiel, ANWB Automaatje en de Plusbus. De wijkmobiel maakt gebruikt van elektrische karren, en rijdt vanuit twee wijken naar meerdere wijken in de stad. Mensen betalen 2 euro per rit. De ANWB automaatje rijdt wel stedelijk, mensen die hiervan gebruik willen maken betalen €0,35 per gereden km. En met de Plusbus033 kunnen senioren gezamenlijk op pad. Het is bedoeld als een laagdrempelige ontmoeting voor senioren met een beurs. Deelnemers betalen een prijs per uitstapje. Daarnaast bestaat nog het formele vervoer o.b.v. Wmo en Jeugdwet, als regiotaxi en zittend ziekenvervoer.

ANWB AutoMaatje Amersfoort – (automaatje-amersfoort.nl)

Straatcoaches
Straatcoaches zijn coaches die risicogroepen (jongeren) beter begeleiden. De straatcoaches zijn begaan met de jongeren in de wijk en helpen hen als ‘grote broer’ om op het rechte pad te blijven of te komen.

Vraag:
Bestaan er straatcoaches binnen de gemeente Amersfoort? Zo ja, in welke wijken? Indien er in het verleden straatcoaches zijn geweest, wat is de reden geweest dat dit initiatief is gestopt?

Antwoord:
Bestaan er straatcoaches binnen de gemeente Amersfoort?
Er zijn geen straatcoaches. Wel hebben wij in Amersfoort onder andere buurtvaders, buurtmoeders, jongerenwerkers en het JIT. Indien er in het verleden straatcoaches zijn geweest, wat is de reden geweest dat dit initiatief is gestopt?
In het verleden zijn er straatcoaches ingezet vanuit afdeling VTH. Deze hebben geleid tot de doorontwikkeling naar jeugd-boa’s die meer gericht zijn op contactleggen met jongeren, het vergroten van de straatinformatie en een rol hebben in de jeugdgroepenaanpak. Daarnaast hebben we het jongerenwerk, die ook een rol heeft in het verminderen van overlast en jeugdcriminaliteit. Tevens hebben we in Amersfoort het JIT, die d.m.v. bemoeizorg jongeren ondersteunt en toe leidt naar passende hulp. En Amersfoort heeft sinds vorig jaar IPTA-coaches, voor jongeren die afglijden richting criminaliteit en d.m.v. intensieve coaching begeleiden richting school of werk.

Schoolveiligheidsplan
Rachida heeft ook gehoord dat er op sommige scholen schoolveiligheidsplannen zijn. Een schoolveiligheidsplan heeft vooral betrekking op de thema’s agressie, geweld, seksuele intimidatie en discriminatie.

Vraag:
Hoe komt een schoolveiligheidsplan op maat (middelbare school) tot stand en welke rol heeft de gemeente?
Wie helpen de scholen voor het borgen en uitvoering van het schoolveiligheidsplan.
Hoe worden risicojongeren (ondermijnende criminaliteit) begeleid vanuit school?
Werken middelbare scholen samen in de aanpak van ondermijnende criminaliteit en zo ja? Hoe werken ze samen?
Bestaat er een kernteam en zo ja, wie werken samen in dit kernteam?

Antwoord:
Hoe komt een schoolveiligheidsplan tot stand en welke rol heeft de gemeente? Wie helpen de scholen voor het borgen en uitvoering van het schoolveiligheidsplan?
Scholen zijn wettelijk verplicht zorg te dragen voor de fysieke en sociale veiligheid van leerlingen en medewerkers. Scholen zijn verplicht om veiligheidsbeleid uit te werken in een veiligheidsplan en dit onderwerp op te nemen in de schoolgids. Het schoolveiligheidsplan heeft vooral betrekking op de thema’s agressie, geweld, seksuele intimidatie en discriminatie. De school stelt het plan samen op met de medezeggenschapraad van de school. De MR heeft instemmingsrecht. Verder stelt een school(bestuur) ook verschillende regelingen op die bijdragen aan de veiligheid; de klachtenregeling, de klokkenluidersregeling, protocol vertrouwenspersonen, gedrags- en integriteitscode en Meldcode en Meldplicht Kindermishandeling.
De gemeente heeft geen rol bij de totstandkoming van een schoolveiligheidsplan.
Hoe worden risicojongeren (ondermijnende criminaliteit) begeleid vanuit school?

• In geval van (vermoedens over) ondermijnende criminaliteit kan school schakelen met de wijkagenten.
  • Als er op school zorgen zijn over een leerling is er op het VO een zorgstructuur in de vorm van Aansluiting Onderwijs-Jeugd Team (AOJ-team). Hierbij gaat het om problematiek die dusdanig is dat er kans is op schooluitval en/of andere problematiek wat de schoolsetting overstijgt.
  • Als er vanuit het AOJ-team zorgen zijn over een jongere op het gebied van (ondermijnende) criminaliteit kan contact opgenomen worden met afdeling Veiligheid van de gemeente. Bij problemen op meerdere leefgebieden, concrete zorgen over afglijden naar de criminaliteit en wanneer een geregisseerde integrale aanpak noodzakelijk is, kan de jongere worden aangemeld bij de PGA-jeugd (persoonsgerichte aanpak). In deze aanpak wordt met diverse ketenpartners zoals de politie, leerplicht, het wijkteam en het JIT een passend plan opgesteld met en voor de jongere.
    Werken middelbare scholen samen in de aanpak van ondermijnende criminaliteit en zo ja hoe werken ze samen?
    Het is niet bekend of scholen samenwerken in de aanpak van ondermijning.
    Bestaat er een kernteam en zo ja, wie werken samen in dit kernteam?
  • Als er wordt bedoeld met een kernteam de overlegstructuur binnen het VO dan zijn er de bovengenoemde AOJ-teams, waar dus niet de focus ligt op ondermijnende criminaliteit.
  • Waar het gaat om signalen bespreken over problematische jeugdgroepen vindt dat plaats binnen de kernteams jeugd van alle wijken.
  • Waar het gaat om ondermijnende jeugdcriminaliteit kan er middels een Jeugdgroepenoverleg een proeftuin criminele aanwas gestart worden door de gemeente, waarin samengewerkt wordt met politie, boa en jongerenwerk.

Zie vraag & antwoord in PDF: Feitelijke vragen bij Brede Jeugdaanpak