PvdA Amersfoort eert oud-burgemeester Anne Rinse Vermeer

1 augustus 2018

Op donderdag 26 juli is in zijn woonplaats Arnhem oud-burgemeester van Amersfoort Anne Rinse Vermeer overleden. Hij is 101 jaar geworden. Anne Vermeer was lid van de SDAP en vanaf 1946 van de PvdA. Vermeer combineerde van 1976 tot 1982 zijn functie van burgemeester in Amersfoort met het lidmaatschap van de Eerste Kamer. Hij ontving de stadsmedaille van Amersfoort.

Fractievoorzitter Rob Smulders: “Anne Vermeer stond aan de wieg van de aanwijzing tot groeistad Amersfoort, wat leidde tot de bouw van de wijken Kattenbroek, Nieuwland en Vathorst. Onder de bevolking was hiervoor eerst veel verzet maar Vermeer vond groei noodzakelijk. Door de aanwijzing tot groeistad kreeg Amersfoort veel meer mogelijkheden en voorzieningen. Denk bijvoorbeeld aan de bedrijfsterreinen die er zijn gekomen en aan kunsthal KAdE.”

Anne Vermeer is geboren in Tiel. Na de hbs, studeerde hij in 1940 af in de staatkundig-economische richting aan de Nederlandse Economische Hogeschool in Rotterdam. Hij was van 1941 tot 1956 leraar staatswetenschappen in Arnhem. In zijn rijke loopbaan was Vermeer van 1954 tot 1964 lid van de Gelderse Provinciale Staten. In 1956 trad Vermeer toe tot de landelijke politiek. Van 1956 tot 1963 was hij lid van de Tweede Kamer en daarna, 21 jaar, van 1966 tot 1987, lid van de Eerste Kamer, waar hij zich met name bezig hield met economische zaken. In deze periode was hij ook burgemeester van Amersfoort. Vermeer ging in 1987 met pensioen.

Vermeer werd voor zijn vele verdiensten op het gebied van de economische ontwikkeling van Nederland in 1971 benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. In 1982 werd hij benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje Nassau. Hij ontving de eremedaille van de provincie Gelderland.

Waar ben je naar op zoek?