Overheden en markt slaan handen ineen voor versnellen en verduurzamen woningbouw -Regio Amersfoort doet toch ook mee?

Door Rob van Muilekom op 9 mei 2022

De grote ambities om woningbouw te versnellen en tegelijk duurzaam te bouwen lijken haaks op elkaar te staan, maar vertegenwoordigers in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en de provincie Utrecht hebben de handen ineengeslagen om deze opgaven toch bij elkaar te brengen. Overheden, bouwbedrijven en woningcorporaties hebben een convenant gesloten met afspraken om sneller, goedkoper en duurzamer woningen te kunnen bouwen. Het convenant Duurzame Woningbouw wordt op 23 juni ondertekend. Nederland staat voor een enorme opgave tot aan 2030: er moeten maar liefst één miljoen nieuwe woningen bij. Die moeten niet alleen betaalbaar zijn, maar ook gezond voor de mensen goed voor de planeet. Met de groeiende problemen op het gebied van klimaat, een verminderd aanbod aan grondstoffen, een afname van de biodiversiteit en de uitdagingen die Nederland heeft met het stikstofvraagstuk lijkt dit bijna een onmogelijke opgave. Tel daarbij op dat regels en richtlijnen per project, regio, provincie en gemeente vaak verschillen en de missie wordt praktisch onuitvoerbaar. Met name voor ontwikkelaars, bouwpartijen en gemeenten die deze ambities moeten realiseren. Daarom is gezocht naar passende afspraken.

Samenwerking in een convenant

Sinds begin 2021 werken diverse publieke en private partijen in de provincie Utrecht reeds samen om hun ambities met betrekking tot de woningbouwopgaven in een regionaal convenant vast te leggen. Sinds begin 2022 verenigen de Metropoolregio Amsterdam en de provincie Utrecht hun inspanningen en hier is een vertegenwoordiging van gemeenten, bouwbedrijven, woningcorporaties, de ROM en waterschappen bij betrokken. Op 23 juni willen deze partijen hun samenwerking officieel maken door de ondertekening van het convenant met liefst zoveel mogelijk gemeenten en andere publieke en private partijen. Alle gemeenten in de regio Amersfoort doen toch ook mee? En veel andere provincies hebben reeds interesse als ook het ministerie van BZK.

Gezamenlijke kader met ruimte voor maatwerk.

Het convenant bestaat uit één duidelijk en integraal kader en besteedt aandacht aan circulariteit, mobiliteit, klimaatadaptatie, natuurinclusief bouwen, energieneutraliteit en gezonde leefomgeving. Het kader biedt daarmee praktische handvatten en voldoende ruimte voor het benodigde maatwerk en vereenvoudigt zo het proces voor alle betrokken partijen om snel tot toekomstbestendige en duurzame woningbouw te komen.

In het convenant zijn drie verschillende bovenwettelijke ambitieniveaus opgenomen; brons, zilver en goud. Brons ligt dicht tegen het wettelijk minimum aan, zilver stijgt daar verder bovenuit en goud is echt een koplopers-ambitie. Bij ondertekening van het convenant tekent een partij automatisch voor brons. Maatwerk is hierbij mogelijk. Uiteindelijk bepaalt elke ondertekenaar zelf voor welk ambitieniveau hij kiest. Als bij een opgave of locatie hogere ambities haalbaar zijn wordt het aangemoedigd die na te streven. Als blijkt dat het op bepaalde indicatoren niet mogelijk is om aan brons te voldoen dan geldt het Bouwbesluit. De niveaus zijn er voornamelijk om voorspelbaarheid te creëren zodat partijen zich daarop kunnen organiseren.

Ik hoop dat alle PvdA-fracties in de gemeenten zich willen inzetten om mee te doen met de uitvoering van het convenant Duurzame Woningbouw. Er zijn immers veel en betaalbare woningen nodig, die ook nog eens duurzaam en toekomstbestendig zijn.

Rob van Muilekom
PvdA-gedeputeerde Binnenstedelijke Ontwikkeling & Wonen en Gezonde Leefomgeving

Rob van Muilekom

De mens staat voor mij immer centraal. Daarom ga ik mij inzetten voor meer banen, zeker ook voor mensen met een lagere opleiding. Voldoende betaalbare en goede woningen in de dorpen en de steden. En een aantrekkelijke omgeving waar je kunt genieten van de mooie natuur, cultuur en landschap in Utrecht. MIJN FAVORIETE PLEK IN