Nieuwjaarswens

1 januari 2021

Als je de laatste jaren wel eens bij ons op een nieuwjaarsreceptie geweest bent weet je dat ik altijd een praatje hou. Dit keer moet het op deze manier.

Het is me wel een jaar geweest. Ik hoef je niet uit te leggen wat er allemaal gebeurd is. Maar nu staat 2021 voor de deur en wat mij betreft gaat het het jaar van de kansen worden. Een kans op een socialer Nederland, een kans op minder mobiliteit en dus een kans op een beter klimaat, een kans op minder eenzaamheid, een kans op fijn land. Maar vooral een kans op een beter normaal. Niet terug naar het oude normaal, dat is geweest. Nee een beter normaal.

In maart zijn de tweede kamer verkiezingen. Daar kunnen we met een goede uitslag een stap zetten naar een beter normaal. Een normaal waar niet altijd meer en meer willen maar gelukkig zijn met wat we hebben. Waar we naar elkaar omkijken en wat over hebben voor elkaar. Meer sociaaldemocratie. Eerlijker en fatsoenlijker.

Vorig jaar sprak ik de wens uit om te gaan depolariseren. Dat lijkt niet echt gelukt. Als we niet oppassen worden we een twee stromen land: wel of niet ingeënt, wel of niet aan het werk, wel of geen inkomen.

Het wordt nog een pittig jaar maar zoals ik al zei vooral een jaar met kansen. Laten we proosten op een beter normaal.