Niet onder het minimum loon

Door Rob Smulders op 18 mei 2018

Je hebt het al niet makkelijk in het leven door een handicap. Je kan lichamelijk of geestelijk beperkt zijn, maar ook jij wilt je nuttig voelen, dingen kunnen doen en niet je hand ophouden voor een uitkering. Of in sommige gevallen uit de armoede komen die je niet prettig vind. De afgelopen maanden is daar al veel over gezegd en geschreven. Zo ook in ons lokale verkiezingsprogramma.

Hoe willen we dit in Amersfoort voorkomen?

De PvdA heeft daarom samen met SP, GroenLinks, Denk en PBA een motie ingediend om het minimumloon voor mensen met een arbeidsbeperking te garanderen. Landelijk is Gijs van Dijk als Kamerlid van de PvdA daar al even mee bezig en sterk betrokken. Werknemers met een beperking verdienen gelijke waardering en gelijke beloning. Dat betekent minimaal het minimumloon. Deze ordinaire bezuiniging op kwetsbare mensen in tijden van overvloed is ondoordacht en buitengewoon schadelijk. Wij willen dat dit plan van tafel gaat. Het huidige kabinet, bij monde van staatssecretaris van Ark, wil de loonkostensubsidie afschaffen waarmee men hoopt dat arbeidsbeperkten voor werkgevers aantrekkelijker worden.

Er wordt gekozen voor loondispensatie, wat in de praktijk inhoud dat de werknemer een klein deel salaris van de werkgever ontvangt en daarnaast moet hij zelf een uitkering aanvragen bij de gemeente. Dit kan betekenen dat mensen onder het minimumloon uitkomen.

Lokaal willen wij als partijen dat het college bezwaar maakt tegen deze manier van bezuinigen. Er was geen meerderheid te vinden, VVD, CDA, ChristenUnie en D66 hebben tegengestemd.

Het was zo eenvoudig geweest, Amersfoort geef een duidelijk signaal…Dit moet anders!! Maar helaas.

Rob Smulders Fractievoorzitter.

Rob Smulders

Een authentieke en transparante manier van volksvertegenwoordiging die mensen bij elkaar brengt is waar ik voor sta. Niet het spelen van politieke spelletjes, maar staan voor fundamentele keuzes vanuit sociaal-democratisch perspectief. Ik ken de stad na 50 jaar goed en ik weet hoe de wijken en buurten van elkaar verschillen en een eigen identiteit hebben.

Meer over Rob Smulders