MEER BETAALBARE EN TOEKOMSTBESTENDIGE WONINGEN  – TOPIC GR 2022

Door Rob van Muilekom op 19 december 2021

Voor de PvdA is de beschikbaarheid van voldoende betaalbare en toekomstbestendige woningen immer een belangrijk aandachtspunt; zowel in Amersfoort, de provincie als landelijk. De grote uitdaging is hoe de lokale PvdA-fracties in de regio Amersfoort bij deze discussie hun meerwaarde kunnen laten zien. Het nieuwe coalitieakkoord van Rutte IV noemt het versnellen van de woningbouw, forse investeringen in infrastructuur en het afschaffen van de verhuurdersheffing voor corporaties. Dat is mooi maar de financiele vertaling is mij niet geheel duidelijk: de gereserveerde middelen van 1,6 miljard zijn echt niet toereikend om de publieke onrendabele toppen te dekken. De nieuwe minister voor Wonen moet hier echt nog aan de bak en van belang is dat ook de politieke fracties  in hun komende campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen laten zien wat ze zelf lokaal kunnen/willen doen en waar ze het rijk voor nodig hebben.

Samenwerking gemeente -provincie

De afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in de samenwerking tussen gemeenten, provincie Utrecht en de corporaties om de grote maatschappelijke opgaven van ook woningbouw voor de korte en langere termijn in beeld te brengen en samen plannen voor ondersteuning neer te leggen bij het rijk. Onlangs werd bekend dat de aanvragen voor de Woningbouwimpulsgelden in de regio Amersfoort voor Nijkerk (Havengebied) en Amersfoort (Langs Eem en Spoor) zijn gehonoreerd; top! Van groot belang is dat de gemeente grote inzet blijft plegen om woningbouwplannen op de plank te hebben liggen voor de korte en ook middellange termijn. Ook de marktpartijen willen vanzelfsprekend ook graag mooie plannen realiseren maar zijn voor hun effectiviteit en prijsstelling afhankelijk van een continue stroom plannen.

Naast nieuwbouw is aandacht voor de bestaande woningen minstens zo belangrijk. Een uitdaging voor de gemeente daarbij is hoe je de inwoners tijdig serieus mee wil laten denken in de plannen. Of het nu gaat over de verduurzaming en lagere stookkosten van de woningen, plannen voor hoogbouw in hun omgeving, renovatie dan wel sloop & nieuwbouw. Mensen zijn vaak gehecht aan hun directe woonomgeving , dus het perspectief daar te kunnen blijven wonen is van groot belang.

Wat kan de provincie betekenen?

Gemeenten zijn veelal primair verantwoordelijk voor de woningbouw. Tegelijk constateer ik dat het vaker voorkomt dat bij gemeenten er voldoende menskracht en deskundigheid aanwezig is. De provincie kan gemeenten hier met kennis en middelen voor menskracht en deskundigen ondersteunen ( Flexpool). Daarnaast is de gemeente ook bereid mee te denken hoe het financiële publieke tekort gedekt kan worden; ook in een lobby naar het rijk. Verder investeert de provincie ook graag mede in Flexwoningen; dat wil zeggen tijdelijke woningbouw (bv tussen 5-15) jaar op braakliggende terreinen en leegstaande panden. Zet daar meer op in en een mooi voorbeeld is het project De Pionier op de kop van Isselt.

Betaalbaarheid en duurzaam bouwen

Het provinciale beleid zegt dat er in een regio / gemeente gemiddeld tenminste 50% betaalbare woningen dienen te worden toegevoegd. Amersfoort gaat al voor 55% en dat is mooi. In het  nieuwe landelijke coalitieakkoord wordt zelfs 66% genoemd; maar dan moet het rijk ook tegelijk zorgen voor voldoende middelen om de grotere publieke tekorten dan ook op te lossen. De provincie is zelf als grondeigenaar alleen zelf trekker van de woningbouw in het programma Hart van de Heuvelrug. Dit programma kent ook meerdere woningbouwprojecten en ook daar zal tenminste 50% betaalbare woningen worden toegevoegd.

Op dit moment wordt er een provinciaal convenant Duurzaam Bouwen opgesteld met als doel dat de ambities voor toekomstbestendige woningbouw ( circulair, energieneutraal, klimaatadaptief, natuurinclusief) op eenelfde manier vertaald worden. Dit geschiedt in een gelijkwaardige samenwerking tussen gemeenten, de provincie, de markt / bouwpartijen, het waterschap en de ROM. Met een gelijk speelveld en eenduidige normen/ ambities kunnen we de toekomstbestendige gebiedsontwikkeling en woningbouw voor elkaar krijgen  en dat zal de bouwpartijen helpen om de woningbouw te helpen versnellen als ook duurzamer en goedkoper.

Ik wens lijsttrekker Rob Smulders met zijn team een mooie campagne toe en veel inspiratie om als PvdA meer en toekomstbestendige woningbouw op de agenda te zetten!

Groet,
Rob van Muilekom
PvdA gedeputeerde Binnenstedelijke ontwikkeling  & Wonen en Gezonde Leefomgeving

Rob van Muilekom

De mens staat voor mij immer centraal. Daarom ga ik mij inzetten voor meer banen, zeker ook voor mensen met een lagere opleiding. Voldoende betaalbare en goede woningen in de dorpen en de steden. En een aantrekkelijke omgeving waar je kunt genieten van de mooie natuur, cultuur en landschap in Utrecht. MIJN FAVORIETE PLEK IN

Meer over Rob van Muilekom

Waar ben je naar op zoek?