Klimaat en Duurzaamheid is ook PvdA

Door Bert Veenstra op 6 februari 2022

‘We hebben een klimaatcrisis die op ons afstormt, dus we zullen echt iets moeten doen aan autogebruik en andere milieubelastende activiteiten; klimaatadaptatie.’ Een zin uit het verkiezingsprogramma van PvdA Amersfoort die doordringt. Klimaatverandering vormt een bedreiging voor de leefbaarheid van de hele planeet en dus ook voor Amersfoort. De vraag luidt dus: hoe krijgen we een CO2-neutrale stad?

Concreet voor Amersfoort betekent dit dat we het autoverkeer terugdringen en fietsen promoten, de landelijke norm van 30 km/u als standaard snelheid invoeren, uitgezonderd enkele doorgaande wegen. Zo wordt de stad leefbaar, beweegvriendelijk en aangenaam om in te verblijven. Meer ruimte maken voor lopen, fietsen en groen in de stad. Een idee voor de toekomst is dat het doorgaande autoverkeer zoveel mogelijk uit de stad wordt geweerd, maar dat de stad bereikbaar blijft voor bestemmingsverkeer.

Bij bouwvergunningen ligt het voor de hand eisen te stellen dat woningen op het zuiden staan, dat ze gasloos worden ontworpen en dat er veel isolatie wordt toegepast en dat zo mogelijk groene daken worden geplaatst. Uiteraard willen we ook de bestaande woningvoorraad verduurzamen. Maar duurzaam wonen is meer voor de PvdA. Het betekent dat we meer sociale woningen moeten bouwen (minimaal 35% bij nieuwbouwplannen) en woningbouwcorporaties verbieden sociale woningen te verkopen. En we zetten in op een zelfbewoningsplicht en toewijzing van sociale – en midden huurwoningen aan mensen met lokale binding. De wachtlijsten daadwerkelijk verkleinen zodat mensen een dak boven hun hoofd hebben. Eveneens zullen we vooral betaalbare woningen moeten bouwen met fatsoenlijke huren. Duurzaam wonen betekent voor PvdA ook vooral sociaal wonen!

Daarbij willen we dat energietransitie betaalbaar is. We gaan in woonwijken niet zomaar ‘van het gas’ af. We zullen altijd in gesprek zijn met de bewoners, dat noemen we bij de PvdA ‘Starten voor de Start’. We pleiten voor een versterking van het lokale openbaar vervoer en voor de terugkeer van een aantal lijnen die verdwenen zijn, zoals Hooglanderveen en het Soesterkwartier. Daarmee verduurzamen we de stad ook want met meer elektrische bussen stoten we minder CO2 uit.

Het beleid gericht op het beperken van het autoverkeer kan scherper. Een autoluwe Stadsring, invoering van gebieden met eenrichtingsverkeer, de inrichting van standaard 30 km/uur-zones zullen leiden tot een belangrijke verbetering van de leefbaarheid, gezondheid en duurzaamheid om drie redenen: de negatieve effecten van het autoverkeer komen vooral bij mensen met relatief lage inkomens en opleiding terecht, meer bewegen is echt heel belangrijk voor de gezondheid en klimaatadaptatie, energiebeleid en leefbaarheid vragen om beperking van de ruimte voor de auto in de stad en vergroting van de ruimte voor fietsen en lopen.

De Westelijke ontsluiting mag nooit meer dan het huidige budget van 68,3 miljoen kosten, duurzaamheid betekent op dit dossier vooral financiële duurzaamheid. PvdA wil dus bezuinigen en versoberen op dit project. ProRail zal de tunnel moeten uitvoeren en we schromen niet om de bal terug te leggen bij de Provincie.

Met al deze zaken willen we als PvdA bouwen aan de ‘Duurzame stad Amersfoort’ waarop we trots kunnen zijn en waarin we vooral kiezen voor de menselijke maat. PvdA is een sociale partij maar óók een duurzame partij.

Bert Veenstra

Fractie PvdA Amersfoort

Bert Veenstra

Mijn motivatie voor het raadslidmaatschap is mijn onophoudelijke inzet voor rechtvaardigheid in onze samenleving en de strijd tegen ongelijkheid. Ik wil bijdragen aan een PvdA die weer leidend kan zijn in de lokale Amersfoortse politiek. Samen met u de idealen van de PvdA realiseren, met ons mooie programma waarin de menselijke maat voorop staat. Ik