Gemeenteraad zet wethouder Buijtelaar alsnog aan de slag met participatietraject voor fietskelder Stationsplein

Door Rob Smulders op 14 juni 2018

De Amersfoortse gemeenteraad heeft wethouder Buijtelaar (VVD, verkeer) afgelopen dinsdag opnieuw aan de slag gezet met het participatietraject voor de fietskelder aan het Stationsplein. Ondanks dat de Raad dit afgelopen januari van de wethouder heeft geëist, is er tot nu toe volstrekt onvoldoende gedaan om de omwonenden inspraak te geven bij de inrichting van het Stationsplein. Fractievoorzitter Rob Smulders van de PvdA is het zát dat we telkens de inspraak niet goed regelen. Hij diende daar afgelopen dinsdag een motie voor in die unaniem door de Raad werd aangenomen.

“Starten voor de start” moet hét uitgangsprincipe worden bij ruimtelijke ontwikkeling. “Dit houdt in dat bewoners van begin af aan betrokken worden bij aanpassingen en veranderingen in hun omgeving en dat daarna pas plannen ontwikkeld worden. Burgers mogen niet steeds voor voldongen feiten worden geplaatst”, aldus Smulders.

De Raad steunde hem daar unaniem in en dus moet wethouder Buijtelaar opnieuw met het participatietraject aan de slag. Hij zal de omwonenden van het Stationsplein alsnog moeten informeren over de plannen en mee laten denken over het vervolgtraject. Maar wel snel, ook daar is iedereen het over eens.

Dat de fietskelder er moet komen is voor vriend en vijand zo klaar als een klontje. Amersfoort is klaar met de eeuwige zee aan fietsen op het Stationsplein. Wethouder Buijtelaar gaf toe dat de mogelijkheid tot inspraak tot nu toe onvoldoende is geweest en gaat hier nu zeer voortvarend mee aan de slag. Hij wil voortgang in de realisatie van de fietskelder houden en de plannen voor de ontwikkeling van het Stationsplein in het najaar klaar hebben.

Rob Smulders

ZEKER ZIJN VAN EEN VERBONDEN SAMENLEVING Als raadslid en fractievoorzitter hecht ik aan een authentieke en transparante manier van besturen, die mensen bij elkaar brengt. Ik ken de stad inmiddels goed en ik weet hoe de wijken en buurten van elkaar verschillen en allemaal een eigen identiteit hebben. Ik wil de Amersfoortse wijk- en dorpsbewoners

Meer over Rob Smulders

Ontvang ontwikkelingen en nieuwe update via e-mail

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.