Amersfoortse wegen naar 30 km/h?

Door Bert Veenstra op 19 december 2021

Net toen er in de gemeenteraad een besluit zou worden genomen over de herinrichting van de Zevenhuizerstraat in Hoogland kwam er motie uit Den Haag over een gewenste verlaging tot 30 km/h in woonwijken. De inspanningen van de participatiegroep ten spijt, die de bestaande snelheid van 50 km/h wilde handhaven, kwam er toen een lokale motie op tafel met een duidelijke keuze: een gebiedsontsluitingweg GOW30 met een smalle rijloper (3 m enkele rijbaan + 2m fietsstroken aan weerszijden). VVD en CDA kozen voor de participatiegroep en de zijde van de ondernemers door tegen de motie te stemmen. PvdA stemde vóór 30 km omdat dit juist veel meer veiligheid biedt voor fietsers en voetgangers. Vorige week werd na een periode van uitwerking van het ontwerp en overleg met de aannemende partij (planning en budget staan onder druk, aldus de VVD-wethouder) opnieuw een Ronde geagendeerd met alle belanghebbenden. Bewoners, ondernemers, Fietsersbond, OV-bedrijf etc. Alle voor- en nadelen van de inrichting van een 30 km zone passeerden opnieuw de revue. Nadelen van de zijde van de ondernemers betreffen vooral doorstroming i.v.m. de hoge verkeersintensiteit (8400 motorvoertuigen per dag) versus veiligheid en mogelijk sluipverkeer over andere wegen in Hoogland.

Er is nu een motie in voorbereiding van het CDA die toch afstapt van de 50 km/h maar een compromis voorstelt voor een 30 km inrichting op basis van het oorspronkelijke GOW50 ontwerp met ongeveer de huidige maatvoering, 30 km borden en snelheidsremmende maatregelen. In de wandelgangen wordt dit dan een WOW30 genoemd. Als PvdA-fractie zijn we heel benieuwd waar dit naar toe gaat. Winstpunt voor nu is dat sowieso 30 km de in te stellen rijsnelheid gaat worden. Maar we moeten in het licht van alle andere doorstroomwegen in Amersfoort, waar we dezelfde discussie nog gaan krijgen, geen inrichting kiezen die schijnveiligheid biedt.

Hoogland, 19-12-2021

Bert Veenstra

Mijn motivatie voor het raadslidmaatschap is mijn onophoudelijke inzet voor rechtvaardigheid in onze samenleving en de strijd tegen ongelijkheid. Ik wil bijdragen aan een PvdA die weer leidend kan zijn in de lokale Amersfoortse politiek. Samen met u de idealen van de PvdA realiseren, met ons mooie programma waarin de menselijke maat voorop staat. Ik

Meer over Bert Veenstra