16 februari 2023

Geen symptoombestrijding maar veilige wijken waar jongeren “gezond ” en veilig opgroeien

Dinsdagvond vond de commissievergadering “Brede jeugdaanpak” plaats. Het was de eerste commissievergadering die ik namens de PvdA agendeerde en organiseerde met Sieta Koet-Minis, collega raadslid voor Amersfoort2014.

Rachida & Sita tijdens raadscommissie vergadering Brede Jeugdaanpak

De presentatie gaf veel inzicht. Wat Mooi dat de burgemeester en Wethouders er ook waren. Fijn dat alle domeinen konden samen komen (Sociaal/Veiligheid). En goed dat deze commissievergadering zo opgepakt is en zo druk bezocht is. Dankjewel ambtenaren, gebiedsmanagers, politie en jongerenwerk hiervoor. Het gesprek dat daarna ontstond was zo kostbaar. Praten over de jeugd, de toekomst van Amersfoort. Het gaat goed met de jongeren in Amersfoort, maar er zijn ook jongeren zonder perspectief.

Jongeren waar de achtergrond of afkomst niet uitmaakt, maar wel hoe hun situatie thuis is. Jongeren die lijden onder armoede, dakloosheid, echtscheiding, laaggeletterdheid van ouders, psychische problematiek en andere problemen. Soms ten prooi vallen aan criminaliteit.

Mijn ambitie om namens de PvdA alle partners bij elkaar te krijgen om inzicht te krijgen in de brede jeugdaanpak in Amersfoort is gelukt. Mijn hart maakte een sprong om de integrale partners samen te zien, dit zie ik graag. De lijntjes kort.

Hopelijk kunnen we de handen in 1 slaan en de toekomst geven aan de jeugd als raadsleden. Door ze kansengekijkheid te geven op het gebied van veiligheid, gezondheid, sport, onderwijs (verzuim), maatschappelijke betrokkenheid. Uiteraard ook door te investeren via geld en interventies.

Vooral Amersfoort Noord viel op. Daar leven de meeste jongeren. Vathorst spant de kroon. “Schrikbarend dat jeugd uit verschillende leeftijdsgroepen (tussen 9-21 jaar) met elkaar in aanraking komen in de openbare ruimte.” Jeugdigen die rondhangen en die met elkaar spelen vertelde de wijkagent. Terwijl ik deze zin op schrijf schrik ik er weer van, deze leeftijdsgroepen horen niet bij elkaar. Vergeet niet dat veel jongeren die Vathorst bezoeken uit omliggende wijken en dorpen komen. Het uiteindelijke aantal is velen malen hoger.

Ik ga binnenkort weer in gesprek met de ambtenaren om het vervolg te plannen van deze vergadering.

We gaan in gesprek met de jongeren de belangrijkste mensen in dit geheel. Hierbij zullen we goed kijken en afwegen dat we een eerlijke vertegenwoordig hebben van de jeugd in Amersfoort. Wordt vervolgd.

Klik hier om de inleiding van Rachida Issaoui aan het begin van de vergadering Brede Jeugdaanpak te lezen.