Door Bert Veenstra op 24 december 2018

Maidenspeech van Bert Veenstra

Tijdens de actualiteitenraad over Wonen in Amersfoort, onderdeel van de gemeenteraadsvergaderssing, heeft Bert Veenstra zijn maidenspeech gehouden.

Geacht College,

‘Waarom hebben College en de woningcorporaties voor 2019 en 2010 maar 300 sociale huurwoningen in de prestatieafspraken opgenomen?’

Laat mij U de achtergrond van deze vraag schetsen.

PvdA is verheugd dat de prestatieafspraken ook aandacht besteden aan tijdelijke woningen zoals wij dat in november bij de begroting in een motie hebben aangekaart. Dank! Verschillende andere partijen hebben overigens met moties aandacht gevraagd voor wonen. Over wachtlijsten enerzijds en bouwen van sociale woningen anderzijds.

Wij schrokken toen we het persbericht van de gemeente lazen op 12 dec. j.l.: ‘In 2019 en 2020 komen er in totaal bijna 300 sociale huurwoningen in Amersfoort bij’. In verkiezingsprogramma’s en het collegeakkoord wordt gesproken over netto 2000 sociale woningen te bouwen t/m 2020…300 sociale huurwoningen erbij in de komende twee jaar tijd is toch veel te weinig! Lopen wij niet achter op de planning? U begrijpt, denk ik, de teleurstelling van de PvdA.

In het persbericht wordt verder uitgemeten over thema’s: aanbod sociale huurwoningen, betaalbaarheid van de sociale huurwoningen, duurzame woningen in een leefbare buurt. Maar één heel belangrijk thema lijkt te ontbreken in dit rijtje en dat is bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Waarom legt U daar niet veel meer nadruk op is onze vraag?

PvdA roept de gemeente, de Alliantie, Portaal, Omnia, bewoners- en huurderverenigingen op de ambitie voor hogere aantallen sociale huurwoningen in de periode 2019 en 2020 krachtiger in haar prestatieafspraken te verwoorden. En maak die ambitie dan ook waar, aldus de Partij van de Arbeid!

Bert Veenstra
PvdA

Bert Veenstra

Mijn motivatie voor het raadslidmaatschap is mijn onophoudelijke inzet voor rechtvaardigheid in onze samenleving en de strijd tegen ongelijkheid. Ik wil bijdragen aan een PvdA die weer leidend kan zijn in de lokale Amersfoortse politiek. Samen met u de idealen van de PvdA realiseren, met ons mooie programma waarin de menselijke maat voorop staat. Ik