Schriftelijke vragen PvdA over Stagiaires Amersfoort

Door Rob Smulders op 6 februari 2021

Update: Schriftelijke vragen zijn beantwoord, klik hier voor de beantwoording.

PvdA fractielid Smulders stelt schriftelijke vragen over het aantal aangeboden en vervulde stages door de gemeente Amersfoort en het beleid hieromtrent. De PvdA maakt zich zorgen over het aantal aangeboden stageplaatsen in het algemeen en mede in verband met de veranderende arbeidsmarkt en de fysieke bezetting op het gemeentehuis naar aanleiding van onder andere COVID-19. Verder is de fractie van de PvdA benieuwd of er door de gemeente voldoende gelijke tred gehouden wordt in vergelijking met het bedrijfsleven en andere gemeenten.

Smulders vraagt of het college het met de PvdA eens is dat stages van groot belang zijn om relevante werkervaring op te kunnen doen en daarmee de kans op werk na een opleiding te vergroten? Is het college er bijvoorbeeld mee bekend dat vanwege COVID-19 minder stages vervuld worden?

Vindt het college dat de gemeente Amersfoort een waardevolle bijdrage kan, en moet, leveren door stageplaatsen en/of traineeship zo ruim als mogelijk aan te bieden? Hoe ziet het beleid van de gemeente Amersfoort eruit? Worden er actief stages aangeboden via bijvoorbeeld de gemeentelijke website en andere platforms?

Smulders vraagt het college het aantal aangeboden en vervulde stages van verschillende afdelingen cijfermatig te weergeven voor de jaren  2018, 2019 en 2020. Kunt u daarbij de stages differentiëren in LBO, MBO, HBO en Universitaire functies?

Bent u bereid het stagebeleid aan te passen als het aantal stages/traineeships niet in de pas loopt met het gestelde beleid?

Klik hier om het document met de ingediende vragen te bekijken.

(Image by Jan Vašek from Pixabay )

Rob Smulders

Een authentieke en transparante manier van volksvertegenwoordiging die mensen bij elkaar brengt is waar ik voor sta. Niet het spelen van politieke spelletjes, maar staan voor fundamentele keuzes vanuit sociaal-democratisch perspectief. Ik ken de stad na 50 jaar goed en ik weet hoe de wijken en buurten van elkaar verschillen en een eigen identiteit hebben.

Meer over Rob Smulders

Waar ben je naar op zoek?