Door Harun Keskin op 11 januari 2021

Schriftelijke vragen over schenkingen aan bijstandsgerechtigde

Wij zijn geschrokken over het nieuwsbericht dat een vrouw uit de gemeente Wijdemeren 7000 euro terug moest betalen omdat zij boodschappen ontving van haar moeder. De boodschappen werden door de gemeente als inkomen in natura bestempeld. Door deze toepassing van de wet door meerdere gemeenten in Nederland, komen mensen die het niet breed hebben, nog verder in de problemen. Harun vraagt het College over de situatie in Amersfoort, de waardes voor schenkingen in natura verschillen namelijk per gemeente.

Keskin wil van het College weten hoeveel mensen er de afgelopen tijd beboet en/of gekort zijn in hun uitkering omdat zij schenkingen kregen uit hun omgeving. Zijn er soortgelijke Amersfoortse zaken voor de rechter gekomen en om hoeveel gaat het er dan?

Ook willen wij weten wat het bedrag is waarvoor iemand uit de bijstand in de gemeente Amersfoort een schenking kan accepteren zonder deze te hoeven op te geven. Als voorbeeld worden de gemeente Amsterdam en Rotterdam genoemd die een bedrag van 1200 euro hanteren.

Wat is het bedrag dat de wekelijkse boodschappentas van de Voedselbank representeert, deze wordt namelijk wel gedoogd als gift door de gemeenten. Is het College het eens met de PvdA-fractie dat een schenking vanuit de omgeving, net zoals die van de Voedselbank gedoogd zou moeten worden, in plaats van de ontvangers te behandelen als fraudeurs?

Ouders mogen dit jaar 6.604 euro belastingvrij schenken aan hun kinderen, iedereen mag belastingvrij 3.244 schenken. Dit betreft de schenkingsvrijstellingen waarover geen aangifte schenkbelasting gedaan hoeft te worden bij de belastingdienst. Is het College het met de PvdA-fractie eens dat het bedrag voor een schenking aan bijstandsgerechtigden op hetzelfde niveau zou moeten zijn als het bedrag voor belastingvrij kunnen schenken?

Door de huidige regelgeving kunnen mensen die het niet breed hebben in de problemen komen. Mensen die een gift krijgen in de vorm van een boodschappentas omdat zij niet rondkomen kunnen hierdoor nog meer in de problemen komen. Wij zijn voor een eerlijke economie en vinden dat het bedrag voor schenkingen voor iedereen hetzelfde niveau moet kennen.

Klik hier om de ingediende schriftelijke vragen te bekijken.

Harun Keskin

Als sociaal-democraat zet ik mij in voor gelijke kansen voor iedereen. Een inclusieve samenleving waarin je jezelf kunt ontwikkelen en een bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Een overheid die er is voor mensen die door een moeilijke periode gaan, waarbij zij benaderd worden vanuit vertrouwen, niet vanuit wantrouwen. De juiste zorg voor hen die

Meer over Harun Keskin

Waar ben je naar op zoek?