Partij van de Arbeid stelt schriftelijke vragen over het minimumloon

Door Harun Keskin op 24 december 2020

Fractievoorzitter Keskin van de Partij van de Arbeid Amersfoort stelt schriftelijke vragen aan het college over werknemers die minder dan 14 euro verdienen en in dienst zijn bij de gemeente.

Steeds meer mensen op of rond het minimumloon kunnen nauwelijks de eindjes aan elkaar knopen. Zij verdienen net genoeg geld voor de huur, zorgverzekering en boodschappen, maar niet voldoende om onverwachte kosten als een kapotte wasmachine of het schoolreisje van de kinderen op te kunnen vangen. En in een crisis zoals nu is deze groep dan ook een van de eerste die de financiële gevolgen voelt.

Keskin wil van het college weten of zij bereid is in kaart te brengen hoeveel werknemers bij de gemeente Amersfoort zelf, of indirect via bijvoorbeeld een aanbesteding, werkzaam zijn tussen het huidig minimumloon en 14 Euro bruto per uur. Wanneer er sprake is van medewerkers die minder dan 14 euro bruto per uur verdienen vraagt Keskin of het college bereid is om het financiële plaatje voor een loonsverhoging tot 14 euro bruto per uur in kaart te brengen.

Keskin vraagt of het college kan toezeggen om bij een toekomstige aanbesteding geen uurloon van minder dan 14 euro accepteert. De PvdA-fractievoorzitter vraagt of het College daarbij kan aangeven welk tijdspad realistisch is om deze verhogingen door te voeren. Dit gezien er beleidsmatig misschien al aanbestedingen hebben plaatsgevonden of dat er al capaciteit bij opdrachtgevers is ingekocht.

Als laatste vraagt de fractievoorzitter of het College het met de PvdA eens is dat alle werkenden bij of via de gemeente zeker moeten zijn van een loon waar ze rond van kunnen komen en dat werkende armen niet acceptabel zijn in Amersfoort?

De Partij van de Arbeid vindt dat je van je werk moet kunnen leven. Alle werkenden verdienen een fatsoenlijk loon. Toch zijn er steeds meer werkende armen en mensen die een baan hebben, soms zelfs banen combineren, maar niet rondkomen aan het einde van de maand. Goed werk en een eerlijke economie, dat vindt de Partij van de Arbeid belangrijk.

Harun Keskin

Als sociaal-democraat zet ik mij in voor gelijke kansen voor iedereen. Een inclusieve samenleving waarin je jezelf kunt ontwikkelen en een bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Een overheid die er is voor mensen die door een moeilijke periode gaan, waarbij zij benaderd worden vanuit vertrouwen, niet vanuit wantrouwen. De juiste zorg voor hen die

Meer over Harun Keskin

Waar ben je naar op zoek?