Deelmobiliteit van last naar lust

3 juni 2022

Wie kent ze niet, de elektrische scooters en fietsen die overal zijn in onze stad. Het idee erachter is mooi. Door voertuigen te delen hoeven er in totaal minder ervan in de stad te zijn, waardoor er minder grondstoffen nodig zijn. Daarnaast zijn deze scooters en fietsen elektrisch, waardoor ze niet voor uitstoot zorgen. Het begon in Amersfoort met de scooters van Go Sharing, maar inmiddels zijn er vele aanbieders.

Maar zoals wel vaker zit er ook een keerzijde aan dit concept. De scooters en fietsen worden zomaar overal weer neergezet. Elke dag struikel je opnieuw over een scooter in het centrum, bij het station of op de stoep. Dit zorgt voor veel overlast . Daarom heb ik samen met de PvdD en Beter Amersfoort op 31 mei een motie ingediend om te onderzoeken hoe deze overlast verminderd kan worden, zoals ook bijvoorbeeld in Den Haag gebeurd. De motie is ruim door de raad aangenomen. Gelukkig heeft ook de gemeente maatregelen aangekondigd, zoals is te lezen in het AD artikel ‘zet m maar neer waar je wil nou nee dit gaat Amersfoort doen tegen foutgeparkeerde deelscooters’, al is het nog even wachten wat de maatregelen gaan zijn.

Samen maken we onze stad mooier!