Door Quincy van den Berg op 10 januari 2021

Goed werk en een eerlijke economie

Nieuwe zekerheden voor alle werkenden
Mensen willen zeker kunnen zijn van een baan waarmee zij vooruit kunnen kijken, waarmee ze een huis kunnen kopen of een gezin kunnen stichten. In Nederland moet je van je werk kunnen leven. Alle werkenden verdienen een fatsoenlijk loon.

Hoe is de situatie in Amersfoort? Harun stelde deze week schriftelijke vragen aan het college om dit in beeld te krijgen.

Goed werk is de basis van een goed leven
Het biedt inkomen en toekomst. Het is plezier hebben met je collega’s. En het biedt de mogelijkheid om je in, naast en via je werk te blijven ontwikkelen. Goed werk is daarom altijd belangrijker dan financieel gewin op korte termijn. Te veel mensen willen dolgraag meedoen, maar staan aan de kant. Mensen met een vastgestelde arbeidsbeperking hebben recht op werk. Daarbij hebben zij extra hulp nodig. Daarom is de Partij van de Arbeid voor het bestaand van de sociaal werkbedrijven als ontwikkelbedrijven.

Volgende week vraagt Harun het college hoeveel banen er sinds 2013 zijn gerealiseerd voor arbeidsbeperkten in Amersfoort. Ook willen wij weten of dit aantal overeenkomt met het aantal volgens de sociale werkplaats. Wat is hierin de onderverdeling in de aantal banen die gerealiseerd zijn door het bedrijfsleven en door de (semi) overheid?

Een eerlijke economie
Juist in crisistijd besef je wat er echt toe doet – op het gebied van volksgezondheid en ook breder in de economie. We hebben ervaren welke mensen onmisbaar werk doen. We zijn gedwongen om na te denken over de toekomst. Een crisis laat ons zien dat we samen sterker staan. En dat toont het belang van de publieke zaak. Goed werk met goede arbeidsvoorwaarden, uiteraard met een eerlijk loon.

Hoe kunnen we stapsgewijs het salaris van werknemer in dienst van- of voor de gemeente Amersfoort verhogen als zij minder dan 14-euro per uur verdienen? Hopelijk krijgen we hier een goed beeld van als de schriftelijke vragen van Harun zijn beantwoord.

Aanpak van armoede en schulden
Nederland is een rijk land, maar toch balanceren miljoenen mensen op het randje van armoede.

Juist daarom zijn wij voor een verhoging van minimumloon en sociaal minimum!

Ontspannen (samen)leven: een leven in balans
Na een dag hard werken wil je graag ontspannen. Met je partner op de bank, sporten, iets gezelligs met vrienden of familie of gewoon lekker niks. Dat is fijn, maar ook belangrijk om bij te komen.

De keuzes van de Partij van de Arbeid: Een 32-urige werkweek; verhoging AOW; Strengere aanpak zwangerschapsdiscriminatie; drie maanden betaald ouderschapsverlof. Allen PvdA initiatieven uit ons concept Tweede Kamer verkiezingsprogramma die goed werk en een eerlijke economie mogelijk maken.

Quincy van den Berg

Elke inwoner van Amersfoort gun ik een veilige (woon)omgeving waar je je thuis voelt. Naast mijn werk als business consultant zet ik mij daarom in als fractiemedewerker en campagnecoördinator voor de Partij van de Arbeid in Amersfoort. Samen met de fractie wil ik mij inzetten voor u en andere inwoners van Amersfoort. Ik ben Quincy

Meer over Quincy van den Berg