Door Harun Keskin op 4 november 2020

Voorkomen dat de kloof tussen arm en rijk groter wordt

Update 3 november 2020 – Harun Keskin spreekt statement uit tijdens De Raad

Tijdens De Raad (raadsvergadering Het Besluit) heeft fractievoorzitter Harun Keskin zijn statement uitgesproken, zie onderstaand de volledige tekst en opname.

De Partij van de Arbeid wil voorkomen dat de kloof tussen arm en rijk groter wordt. Dat is altijd al ons doel geweest en is na de uitbraak van de pandemie nog urgenter geworden.

Gelukkig zijn er vangnetten vanuit het Rijk en we hopen dat deze door het nieuw te vormen kabinet, na de verkiezingen van maart 2021, voortgezet zullen worden.

Aan ons als gemeente de taak om te zorgen dat de steun ook terecht komt bij de mensen die dat ook echt nodig hebben. De gemeente Amersfoort heeft voldoende regelingen voor mensen die het niet breed hebben. Helaas bereiken we niet altijd alle mensen. Het riante budget dat wij hebben voor communicatie, zullen we niet alleen voor leuke evenementen, maar juist ook gerichter moeten besteden, zodat niemand buiten de boot valt en iedereen mee kan doen in de maatschappij; ……participatie in de meest pure vorm.

Een regeling wat er nog aan zit te komen, is die voor de gedupeerden van de toeslagen vanuit de Belastingdienst. Het VNG brengt hierin binnenkort duidelijkheid richting de gemeentes. We hebben ervoor gekozen om hiervoor niet nu een motie in te dienen, maar binnenkort daarover een Ronde te organiseren. Hetzelfde gaan we doen voor de basisbaan. De pandemie zal grote gevolgen hebben voor bepaalde sectoren. Om iedereen te kunnen laten participeren op de arbeidsmarkt, zullen we creatief moeten zijn.

In deze moeilijke tijden is het belangrijk dat we betaalbaar en comfortabel kunnen wonen. Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar betaalbare woningen, zullen we volop moeten bouwen, maar wel nadat we zijn gestart voor de start; participatie voor de omwonenden. Ook wanneer het gaat om aanpassingen in de wijk ten behoeve van een betere doorstroming van het verkeer. De participatie heeft keer op keer tekort geschoten. We moeten er echt werk van maken; met de burgers in gesprek gaan, voordat de plannen op het stadhuis zijn gemaakt.

Juist op het Sociaal Domein maken we het mogelijk dat mensen met een tijdelijke terugslag in het leven of een permanente beperking, verder geholpen kunnen worden, zodat ook zij mee kunnen doen in de samenleving. Voor het Sociaal Domein hadden we in de vorige raadstermijn, met zorg een royale reserve opgebouwd. Deze waren we ook gewend elk jaar aan te vullen.
Helaas kiest het College ervoor om deze niet aan te vullen en zal de reserve daarom in de komende jaren slinken.
Daarmee neemt het College een groot risico en maakt het een duidelijke keuze. Ambities van de coalitie hebben de voorkeur, boven de zorg aan de Amersfoorters.

Een ander risico dat het College met deze begroting neemt is de weerstandsratio. Tegen de afspraken in, zakt deze in de komende jaren onder de 1 en zelfs tot 0,3 aan het einde van de meerjarenraming.
In goede tijden van de vorige raadstermijn waren we gewend ratio van boven de 2 te hanteren. Dat past bij een robuuste begroting, waar wij voor staan.

De PvdA fractie doet niet mee in het nemen van grote risico’s, vooral niet in de huidige, onzekere tijden. Laten we met zijn allen streven naar zeker zijn van goede participatie in de samenleving, voor iedereen en met iedereen.

Daarnaast zijn onze aanvullende vragen over de begroting beantwoord, klik hier om de vragen & antwoorden te openen.

Originele bericht 01/11/2020:

Over de begroting (2021-2024) dienen de fractievoorzitters van politieke partijen een statement in voor publicatie in De Stad Amersfoort. Onderstaand tref je ons statement:

De pandemie heeft grote gevolgen voor de maatschappij. We moeten vangnetten blijven bieden aan de getroffenen van faillissementen, werkloosheid en dakloosheid. De reguliere zorg zal ook onder druk komen te staan. We moeten er alles aan doen om elkaar met de huidige en toekomstige beperkingen bij kunnen staan.

Daarvoor heb je reserves nodig in de begroting, welke helaas worden uitgehold. Daarmee schuift het College de problemen vooruit en neemt het grote risico’s op de uitdagingen die nog gaan komen.

We zijn echter blij dat ons voorstel van twee jaar geleden voor toeristenbelasting eindelijk is verwerkt in de begroting. De sterkste schouders zullen immers de zwaarste lasten moeten dragen en ook bezoekers van ons mooie stad moeten een bijdrage leveren.

Participatie is een groot goed, waar we de komende tijd echt werk van moeten maken. Alleen samen kunnen we uit deze crisis komen.

Eerder dienden we als fractie al vragen in over de begroting, deze zijn beantwoord door het college van burgemeester en wethouders.
Klik hier om de de vragen die wij stelden te bekijken (inclusief beantwoording).

Harun Keskin

Als sociaal-democraat zet ik mij in voor gelijke kansen voor iedereen. Een inclusieve samenleving waarin je jezelf kunt ontwikkelen en een bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Een overheid die er is voor mensen die door een moeilijke periode gaan, waarbij zij benaderd worden vanuit vertrouwen, niet vanuit wantrouwen. De juiste zorg voor hen die

Meer over Harun Keskin