Mijn Politieke Ledenraad

Door Bert Veenstra op 4 oktober 2021
Verslag: Bert Veenstra
Zaterdag 2 oktober 2021, het congres van PvdA bijéén…

De dag begint met een voorprogramma en ik doe mee aan ‘Koffie en Jus’ een gesprek met PvdA’ers uit Europees Parlement, 1e en 2e Kamer. Interessante gespreksstof over het landbouwbeleid, gaat Europa meehelpen de Nederlandse veestapel in te krimpen? Of over de Duitse verkiezingen en de winst voor SPD en Olaf Schulz (zie: How Olaf Scholz won Germany – Dalia Marin (socialeurope.eu). Over de motie ´Voor 14 euro´ waar PvdA tégenstemde afgelopen week in de 2e Kamer.

11.00 uur opent Nynke de Jong de Politieke Ledenraad met een warme introductie van Nelleke Vedelaar, het afscheid valt haar zwaar.

Maar de aftrap is voor de aankomende gemeenraadsverkiezingen, wat gebeurt er in het land? We gaan via de stream naar Zaanstad, Eindhoven en Den Haag waar lokale wethouders vertellen over projecten met veel sociale woningen, laten we maar zeggen ´PvdA-woningen´. Henk Nijboer uit de 2e Kamerfractie reageert en reflecteert. Het gaat níet goed met het woningbouwdossier van dit (demissionaire) kabinet en dat wordt niet beter met een komend rechts-conservatieve regering die o.a. maar niet wil optreden tegen huisjesmelkers.

Dan nemen we afscheid van 3 niet-teruggekeerde 2e Kamerleden. Mooie woorden van Nelleke Vedelaar over Kirsten van den Hul, William Moorlag en John Kersten. Hun strijd respectievelijk tegen geweld achter de voordeur, voor de klimaatwet en voor thuis- en pleegzorg bezorgt hen een ovationeel applaus.

Scheidend voorzitter Nelleke Vedelaar, zo vertelt ze, was bij kinderen van PvdA’ers binnen no-time bekend als ‘Belleke Vedelaar’, het klinkt als een geuzennaam. Nelleke vervolgt haar persoonlijke verhaal met haar avond op het partijkantoor in Zwolle waar een man op het raam klopte met het verzoek om een slaapplek. Nadat ze dit had geregeld vroeg ze de man waarom hij juist dáár had aangeklopt. De man zei dat er licht brandde waarop Nelleke concludeert: ‘bij de Partij van de Arbeid brandt altijd licht’. En dit is wat het publiek beaamt want een daverend applaus weerklinkt in de zaal. De PvdA werkt aan vooruitgang voor iedereen en bouwt nog steeds aan het vertrouwen sinds het grote verlies, vervolgt ze. Elke dag zijn we bezig met het verwezenlijken van onze idealen’, zo nu ook de samenwerking met GroenLinks. Nelleke bedankt Lilianne Ploumen en de fractie voor de vasthoudende inzet en bedankt ook alle collega’s en PvdA’ers van Rotterdam tot Enschede en van Groningen tot Maastricht en ze wenst haar opvolger veel succes!

11.45 uur start de officiële vergadering van de Politieke Ledenraad waarin 5 moties voorliggen waaronder één die ik heb ingediend, over het vormen van een schaduwkabinet. Het afhandelingsvoorstel van het presidium waarin wordt voorgesteld de moties overeenkomstig de adviezen van de 2e Kamer fractie (alle moties waren een verzoek aan hen) over te nemen haalt een meerderheid van 95%. Tot mijn spijt worden de verworpen én aangenomen moties (waaronder die over het schaduwkabinet) NIET besproken. N.B. in de geschiedenis van de PvdA is dit de kortste formele afhandeling van moties ooit. Ik ben daar bepaald niet trots op want ik wil de thema’s juist wel bespreken.

13.00 uur, na de lunch volgt het officiële congresgedeelte want er moeten posities worden bekrachtigd. Het gaat om leden van het presidium, een internationaal secretaris en een bestuurslid. Dit verloopt voorspoedig waarbij het op een stemming aankomt voor de positie van bestuurslid.

N.B. Ondergetekende is gekozen tot 1e opvolger voor een plaats in het bestuur.

Dan volgt de formele bekrachtiging van onze nieuwe voorzitter Esther Mirjam Sent, hoogleraar economie aan de Radbouduniversiteit en senator voor onze partij. Tevens gaf ze leiding aan het opstellen van ons prachtige echt linkse verkiezingsprogramma. Haar speech is nog onwennig maar wel krachtig en op een zeker moment emotioneel. Ze vertelt het verhaal over de hoge berg waar een gestrande locomotief met opgeblazen motor overheen moet. Het lukt niet totdat een klein locomotiefje aankomt en de zware locomotief de berg op sleept. De PvdA is zo’n locomotiefje die gestaag anderen op sleeptouw neemt en de weg wijst. De weg van de sociaaldemocratie, de weg van een eerlijke en sociale maatschappij onder het motto: ‘wij denken- wij kunnen’. Ze memoreert haar vader als de ‘Verlosser van Spijk’, een man die in een PVV-bolwerk langs de deuren ging en mensen bewoog om weer op de PvdA te stemmen. Een brok in de keel en een traan want ze beseft dat ze zijn nagedachtenis eert en zijn werk voortzet! Want in dit land hebben miljonairs meer geld dan er sterren aan de hemel staan terwijl er zoveel kinderen zijn die onder diezelfde sterrenhemel moeten slapen. Met weemoed denken wij terug aan voorvechters in de PvdA als Drees en Den Uyl en voelen we dat er een verandering in de lucht hangt. Met trots ook op Lilianne en haar standvastigheid in het formatieproces zeggen wij nu: ‘genoeg is genoeg’ en herhaalt haar slogan: ‘wij denken – wij kunnen!’

Tot slot is politiek leider Lilianne Ploumen aan de beurt. Zij dankt Nelleke hartelijk voor al het werk in een van moeilijkste tijden van de PvdA. Eenvoudig was het allemaal niet maar er was ook tijd voor humor. Hoorde je bij de PvdA ergens een bulderende lach dan was Nelleke in de buurt. En onder haar leiding heeft PvdA een jonge lijst voor de 2e Kamerverkiezingen samengesteld. Ze feliciteert en verwelkomt Esther-Mirjam als nieuwe voorzitter. Over de formatie kan ze verder kort zijn: ‘er is een half jaar verspeeld en dat is niet goed’. Het land groeit economisch weer maar opnieuw profiteren daar alleen de rijken van. Met GroenLinks gaan we de oppositie in, zo lijkt het, en gaan we de strijd aan om Nederland eerlijker, socialer en duurzamer te maken. Ze sluit krachtig af met ‘samen kunnen we het verschil maken’.

Het congres sluit af en…..gaat over tot de orde van de dag.

Bert Veenstra

Voor een volledige weergave van het congres verwijs ik jullie graag naar: https://youtu.be/glgGkfF45rU

Bert Veenstra

Mijn motivatie voor het raadslidmaatschap is mijn onophoudelijke inzet voor rechtvaardigheid in onze samenleving en de strijd tegen ongelijkheid. Ik wil bijdragen aan een PvdA die weer leidend kan zijn in de lokale Amersfoortse politiek. Samen met u de idealen van de PvdA realiseren, met ons mooie programma waarin de menselijke maat voorop staat. Ik