PvdA-Amersfoort & … Motiva

Door Jan-Herman Koller op 3 februari 2019

Een serie van maandelijkse gesprekken met organisaties en personen die onze natuurlijke partners zijn.

Het is zaterdagochtend 8:00 uur, buiten regent het en de ontvangstzaal biedt een schuilplaats voor een steeds grotere groep dak en thuislozen die zich in Amersfoort bevinden. Om rustig te praten verplaatst René Slotboom zich naar het kantoorgedeelte. René is de 52-jarige man van de straat, letterlijk en figuurlijk. Opgegroeid in de achterhoek en daar in de vleeshandel te hebben gewerkt, hebben ziekte en drank ervoor gezorgd dat hij dakloos werd. De documentaire “Gestrand op Schiphol” van Hans Krikke 2001 was de ommekeer voor hem. Hij is naar Amersfoort verhuisd, maar zijn ervaringen wil hij gebruiken om het leven van andere te beteren.

Wonen is wel de hoofd zorg van Motiva, zo krijgen ze veel vragen van mensen die niet weten wat hun recht is. ZZP-ers die ineens geen werk meer hebben, scheidingen waarbij de een partner de woning moet verlaten, en meer van dit soort voorbeelden komen langs. Momenteel komen er veel vragen uit Nieuwland en Vathorst. “Sommige mensen weten niet waar ze moeten beginnen. En als het dan te laat is komen ze bij ons terecht.” Aldus René.

De veranderingen bij de wijkteams vooral het eerste jaar hebben daar ook niet bij geholpen. Het gaat nu veel beter Als de politiek hier iets van kan leren, is het wel dat je ook moet nadenken over de gevolgen van veranderingen voor de bewoners. Als er aan de wijkteams meer opleiding/ voorlichting was gegeven over uithuiszetting e.d. waren sommige klanten niet bij mij geweest en eerder geholpen. Aan de andere kant is er ook veel geleerd, en werken we nu goed samen
Een klant kreeg vroeger een vaste contactpersoon, alleen met de parttime uren die men vaak werkt is dat niet handig. In een voorbeeld kreeg een klant te horen dat hij op maandag uit huis gezet zou worden, zijn case-behandelaar werkt maar 3 dagen, als je dan op woensdag het nieuws krijgt is er niet veel tijd om in te grijpen.
Nu wordt zo een dossier overgedragen aan een collega die dan wel de tijd heeft om het op te pakken.

Om de problemen op te lossen zijn er een aantal acties nodig. Zo moet Urgent echt Urgent worden, je hebt geen woning? Dan gaan we dat regelen. Alles wat wel een wel een woning heeft maar in een onwenselijke situatie zitten krijgen dan voorrangspunten.
De woningnood kan verder opgelost worden door ook Tiny-houses toe te staan, zet meer vaart achter het ombouwen van kantoorpanden. Maar het belangrijkste is doorstroming. Er zal altijd een 10% zijn die daarbuiten vallen. Daar moeten we ook eerlijk over zijn en maatwerk op voeren.

Richting de toekomst verwacht ik de grootste problemen bij de Brexit. Enkele jaren geleden hebben zich 400 Somaliërs zich in Amersfoort gemeld. Ze zijn in de tussentijd naar England verhuisd, de Brexit kan betekenen dat zij terugkomen. Als je daarbij ook rekent dat we een AZC hebben waar de uitgeprocedeerde terecht gaan komen. Maakt dat er op korte termijn een overvloed aan dak- en thuisloze kunnen komen naar Amersfoort.

Tot slot beginnen we dit artikel met de melding over natuurlijke partners, dat wordt ook onderschreven door René. Om dat meer te laten groeien wil hij graag om de maand met de Partij in gesprek gaan. Ook al is het maar 10 tot 15 min

Bij het vertrek uit het pand aan de Muurhuizen regent het. Maar er staat ook een auto voor de deur, een betrokken bewoner komt een paar dozen goederen doneren. Zo gebeuren er op kleine schaal mooie dingen in onze stad.

Jan-Herman Koller

Hallo, ik ben Jan-Herman Koller en ben kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezing van 2022. Als geboren en getogen Amersfoorter heb ik onze mooie stad zien groeien van een randgemeente naar een grote stad die impact heeft in de regio. Met wortels in het oude deel van de stad, kijk ik uit naar de nieuwe ontwikkelingen. Waarbij

Meer over Jan-Herman Koller